Kurt Ağzı Bağlama

Kurt ağzı bağlama, hayvan/lar dağda veya yaylada kaybolduğunda, kurdun bu hayvanı parçalamaması ve bulunup gelmesi için inanç gereği bu işi bilen ve okuyan kişiye yaptırılan bir tür uygulamadır.

“Kurtta, Azrail tüyü var.” inancı dolayısıyla onu gören kişi ve hayvanı korku sarar. Sürüye kurt girmemesi için de kurt ağzı bağlattırılır, dua edilerek düğüm atılan ip hayvana takılır.Ancak yine de sürünün belli bir kısmı kurdun rızkı olarak ayrılmaktadır. Kurt ağzını bağlayan hoca dahi: “Tanrı kurdun rızkını ayırmış.” diyerek bağlar.

Kurtların ağzı dua, muska veya bıçak ile bağlanmaktadır.
Artvin ve çevresinde gece sahipsiz olarak dışarıda kalan hayvanları kurttan korumak üzere “Tin” süresi üç kez “Eüzü besmele” çekilerek nefes almadan okunur. Ya bir bıçağın ağzı kapatılarak, ya da sal ipliğe düğüm vurularak kurdun ağzı bağlanır.
İran Türkleri’ndeki Kurt Ağzı bağlanılmasını akideli adam, pak insan, imam veya aksakal yapar; kayıp hayvanlar bulununca kurdun (=oradaki yaygın ismi ile canavar) ağzı aynı kişiler tarafından açılır. Bağlama ve açma uygulaması birçok yerde olduğu gibi bıçakla yapılmaktadır.

Eğirdir’de, bir çiftlikten kaybolan koyun, keçi, inek gibi hayvanların bulunması için çiftlik sahibi kurdun ağzını bağlatır. Bunun için bağlayıcı sapından açılır-kapanır türden bıçağı eline alır, bıçağı açarak üç kez dua okur üfler bıçağı sapına doğru kapatırken;

“Kurt ağzını kapa
Yolun olsun sapa
Bıçağımı yağladım
Kurt ağzını kapadım.”

diyerek bıçağı kapar. Bu uygulama akşam yatsı ezanından sonra yapılır. Ertesi gün kayıp hayvanın bulunacağına inanılır.
Karaçay Türklerinde de kurt ağzı bağlamak vardır. Bunun için bıçak kınından çıkarılır, ters çevrilir. Bıçak ve kını ilgili dua okunarak birbirine bağlanır. Hayvanlar otlaktan sağ salim dönünce, kurt açlıktan ölmesin diye ilgili dua okunarak bıçak ve kını açılır.
……..
> Necati Demir, “Karadeniz Bölgesinde Kurt Ağzı Bağlama”
> Yaşar Kalafat, “Türk Halklarında Kurt Ağzı Bağlama İnancı”